Společnost Škoda Electric Plzeň dodá do Zlína a Otrokovic v příštích několika letech možná až 60 nových krátkých i dlouhých bateriových trolejbusů. DSZO uzavřela smlouvu s dodavatelem po jednacím řízení, které navazovalo na předchozí veřejnou zakázku, na niž od výrobců nepřišla žádná nabídka.
Dopravní společnost Zlín – Otrokovice uzavřela v minulých dnech s výrobcem Škoda Electric Plzeň smlouvu na dodávku až 60 nových trolejbusů pro obnovu svého vozového parku. Budou pořizovány dva typy parciálních trolejbusů: standardní (krátký, sólo) dvounápravový a článkový (dlouhý) třínápravový. V první etapě má být dodáno 6 krátkých a 6 dlouhých trolejbusů, v další 6 krátkých a 3 dlouhé, následně 4 krátké. Na tato vozidla získala DSZO dotaci z fondů EU. Půjde o nízkopodlažní trolejbusy s karoserií SOR, které budou schopny jízdy na vzdálenost více než desítky kilometrů pomocí elektrické energie z baterií. Další vozy do uvedeného celkového počtu bude možno nakoupit v rámci opce.
V roce 2024 vypsala DSZO veřejnou zakázku „Obnova vozového parku parciálními trolejbusy 2025“. I přes nadstandardně dlouhou lhůtu pro podání nabídek od 19. 12. 2024 do 4. 3. 2025 a velmi mírné požadavky na kvalifikaci dodavatele, kdy se mohl přihlásit kdokoli, dokonce i dodavatel, který doposud žádný trolejbus nevyrobil či ve výrobě trolejbusů, autobusů nebo jejich částí nikdy nepůsobil, žádný subjekt nabídku nepodal. „Jsme městská obchodní společnost, která se řídí zákonem o zadávání veřejných zakázek. Tento zákon stanoví podmínky i pro případy, kdy zadavatel veřejné zakázky nedostane v řádném termínu žádnou nabídku. Právě taková situace u nás nastala. Jsme přesvědčeni, že jsme další postup za účelem zajištění nových vozidel zvolili přesně podle ustanovení zmíněného zákona,“ zdůraznil ředitel DSZO Josef Kocháň.
DSZO proto 27. března 2025 zahájila v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, jednací řízení bez uveřejnění se všemi výrobci trolejbusů z Evropské unie, a to za podmínek původního otevřeného řízení, které v dřívějších rozhodnutích identifikoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Jednalo se s výrobci, kteří nejsou v likvidaci a kteří zadavateli dříve nesdělili, že nemají v nejbližších letech dostatečnou výrobní kapacitu. Na základě jednání s výrobci byla ve stanovené lhůtě podána jediná nabídka. Na její realizaci se budou podílet dva výrobci trolejbusů.
„Pokud jsme v otevřeném řízení poskytli 2,5měsíční lhůtu pro podání nabídek, snížili kvalifikační požadavky na zákonné minimum a umožnili účast všem dodavatelům, a to i těm bez jakýkoliv zkušeností, a následně vyzvali k jednání o nabídkách všechny výrobce trolejbusů z Evropské unie s tím, že na dodávce trolejbusů na základě uzavřené smlouvy se budou podílet dva z nich, nelze takový postup označovat za výběr dodavatele bez soutěže,“ zdůrazňuje ředitel DSZO.